Afvallen

Slank voor je lief of lief voor jezelf?

Liefde voor jezelf

Februari staat alweer voor de deur en dat is natuurlijk de maand van de liefde! Het clichébeeld is een verliefd stelletje en allemaal romantische activiteiten doen op 14 februari. Ik wil de maand van de liefde wat meer inhoud geven. Wat dacht je van lief zijn voor jezelf? Jezelf even liefde geven? Eens goed voor jezelf zorgen?

Hoe zorg je voor jezelf?
Je kan het natuurlijk op super veel manier doen. Jezelf verwennen door een dagje iets te doen waar jij echt van kan genieten, zoals naar de sauna gaan of nieuwe kleding kopen. Maar wat dacht je van je gezondheid verbeteren? Je gezondheid is natuurlijk heel belangrijk en hoe gezonder je bent, hoe fijner je je voelt. Is dat geen echte liefde? Stel je eens de volgende vragen aan jezelf:

  • Hoeveel tijd besteed ik eigenlijk aan mijn gezondheid?
  • Hoeveel denk ik na over wat ik eet?
  • Hoeveel (water) drink ik op een dag?
  • Hoeveel beweeg ik in de week?
  • Hoe blij ben ik met mezelf?
  • Hoe aardig ben ik tegen mezelf?
  • Hoe voel ik me nadat ik gegeten heb?
  • Hoe lang slaap ik per nacht?

Allemaal vragen die je jezelf mag stellen en waar je mee aan de slag mag ! Het begint allemaal bij bewustwording. Als je je bewust bent van hoe je eet en drinkt, hoe je beweegt, welke gedachtes je over jezelf hebt en hoe lang je slaapt, dan kan je daar, als dat nodig is, verandering in aanbrengen.

Aan de slag met je gezondheid!
Wil jij je gezondheid verbeteren en weet je nog niet goed waar je moet beginnen? Hou dan drie dagen eens bij hoe je voedings-, beweeg-, gedachte- en slaappatroon eruitziet! Hou twee doordeweekse dagen en één weekenddag deze vier patronen bij.

Voedingspatroon
Noteer zowel de producten als de hoeveelheden (in grammen, milliliters en/of eetlepels). Vergeet niet om ook bij te houden wat en hoeveel je drinkt! Zet ook het tijdstip neer van het moment dat je begint met eten en net klaar bent met eten. Op deze manier krijg je inzicht in je voedingspatroon en is de eerste stap naar bewustwording gezet!

Beweegpatroon
Hou ook bij hoeveel je op een dag beweegt. Benoem de activiteit en hoe lang je daar mee bezig bent geweest. Als je bijvoorbeeld een stappenteller hebt, kan je die ook gebruiken om bij te houden hoeveel je beweegt.

Gedachten patroon
Gedachtes spelen ook een rol als we het over gezondheid hebben. Gedachtes hebben namelijk ook invloed op hoe we ons voelen en hoe we ons gedragen. Hoe denk jij over jezelf? Welke gedachtes heb jij rondom het eten van producten waar je later misschien spijt van hebt? Schijf ook eens drie dagen op wat je over jezelf denkt en zet een kruis door de negatieve gedachtes en een krul door de positieve gedachtes.

Naast het noteren van je gedachtes mag je ook beschrijven wat je voelt nadat je gegeten hebt. Voel je je vol? Heb je een opgeblazen gevoel? Of kan je nog heel veel meer eten? Misschien wordt je wel ergens misselijk van? Of krijg je trek in zoete producten? Of voel je je juist heel erg energiek? Noteer dit na elke maaltijd die je bijgehouden hebt!

Slaappatroon
Ook je slaappatroon heeft invloed op je gezondheid. Slaap heeft bijvoorbeeld ook invloed op de keuzes die je maakt rondom voeding. Misschien herken je het ook wel van jezelf dat wanneer je minder (goed) geslapen hebt, dat je dan sneller voor makkelijke, snelle en calorierijke producten kiest. Op zich niet gek, want je lichaam is moe en wil snel veel energie. Daarom is het handig om inzicht te krijgen in hoeveel je slaapt en hoe goed je slaapt. Je kan misschien wel lang in bed liggen, maar als je vaak wakker wordt, dan heeft dat ook effect op hoe je je voelt. Hou dus ook voor drie dagen bij hoeveel je slaapt en of je wakker bent geworden tussendoor en hoe vaak dat dan was.

Hou het bij!
Stuur me even een mailtje via contact zodat ik je gratis een overzicht kan toesturen, waarin jij alle vier de patronen bij kan houden!

Kom in actie!
Wil je aan de hand van het bijhouden van je voeding, beweging, gedachtes en slaap iets verbeteren? Of heb je vragen over de patronen die je hebt bijgehouden? Wil je bijvoorbeeld weten hoe gezond je bezig bent? Schakel dan eens hulp in, kom in actie en maak een afspraak of stuur me een mailtje met je vraag! Doe het voor jezelf, doe het omdat jij het jezelf gunt om gelukkig, gezond en energiek te zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *